Mourinho: Vi har brug for tid til at blive bedre

José Mourinho har haft nogle ugers pause fra pressestolen, men fredag var han tilbage i den til en snak om lørdagens kamp mod Villarreal. Her følger det vigtigste.

Kampen:
- Det er en vanskelig modstander, et Champions League-hold. Det er et hold på højt niveau, som spiller rigtig godt, og som endnu ikke har det pointtal, de kommer til at få. De vil ligge meget højere i tabellen. Efter nederlaget i den seneste kamp er vi nødt til at hente point. Forberedelserne har ikke været lette. Vi blev her med fem spillere, mens de øvrige vendte gradvist tilbage fra deres landshold efter de få fridage, vi har kunnet give dem. Vi har haft to dage, hvor alle har været samlet, men det ændrer heller ikke så meget. For at være fair skal det også siges, at Villarreal har haft spillere af sted med deres landshold. De har heller ikke haft en perfekt uge.

Status med truppen:
- I denne periode har Real Madrids spillere været eksemplariske i deres professionelle virke. Vi har arbejdet meget her for at sikre, at de havde det godt. Alt er klart defineret, og vi har styr på deres hvile. Alle dem, der er rejst væk, har overholdt reglerne. De spillere, der er blevet skadet, er straks kommet til Valdebebas, blevet undersøgt og har fulgt deres genoptræningsprogram. For eksempel gav jeg Arda Güler, som var suspenderet til landsholdets fjerde kamp, to ekstra fridage, som ikke var planlagt. De spillere, der har alvorlige skader og skulle være på Valdebebas, har været der, såsom Valverde og Konaté. Mbappé har været her, fået stillet en diagnose og er derefter taget videre for at få en endnu en vurdering, fordi han har et problem med knæet, som man ikke kan ignorere.

Om arbejdet med holdet:
- I går læste jeg noget interessant, som man ikke skulle tro kunne ske i Madrid. Mikel Arteta har forlænget sin kontrakt med Arsenal. Han har været der i fire eller fem år, og han sagde, at de stadig kun er i begyndelsen, og at der er mange ting, de skal arbejde med. Real Madrid kommer fra en vanskelig periode i de seneste sæsoner, og noget, der ville være en normal situation for andre klubber, er det ikke her. Madrid har vundet så meget, at alting får en helt anden dimension. Vi har brug for tid til at blive bedre. Som træner vil jeg ikke afvise, at vi tabte til Atlético, fordi kampen burde have været spillet 11 mod 9. Det er sandt, men jeg kan ikke blive ved med at hænge fast i det. Jeg er nødt til at lede efter forbedringer på de områder, vi selv har kontrol over, og det gør vi. I morgen vil vi forsøge at foretage nogle justeringer for at forbedre visse aspekter.

Ugerne uden kampe:
- Jeg brugte to eller tre dage i træk efter den seneste kamp på at forsøge at analysere alle tænkelige detaljer, så jeg ikke bagefter endte med kun at fokusere på det åbenlyse. Men det er ikke noget, jeg har kontrol over, for den kamp burde have været spillet 9 mod 11. Alligevel ønskede jeg ikke at låse mig fast på det. Derefter tog jeg hen til min familie i nogle dage, samtidig med at jeg arbejdede rigtig meget. Der har været lidt træning på banen, men til gengæld har vi forberedt os ned til mindste detalje på spillernes gradvise tilbagevenden. Det er kompliceret, når spillerne vender tilbage på forskellige tidspunkter. Nogle har fået spilletid, andre har ikke, og nogle lider af jetlag, men organisatorisk arbejder vi rigtig godt.

Om de skadede spillere:
- Valverde er tvivlsom, mens Militão ikke er tvivlsom, for han kommer ikke til at spille. Det glæder mig at se ham træne og se, hvordan han gør det. Vi har aldrig trænet med kun fem spillere; vi har altid været 20, inklusive spillere fra ungdomsafdelingen. Jeg joker hver dag med Militão og fysioterapeuterne og siger, at han kommer til at spille. Jeg vidste, at han var god, men han er endnu bedre, end jeg troede. Men han kommer ikke til at spille i morgen, i Rom eller mod Sevilla. Han har stadig brug for et par uger. Mendy kommer i dag for første gang ud på banen sammen med os, og Rodrygo er lidt længere fra et comeback. Problemet med Valverde har stået på helt frem til i dag. I dag beslutter vi, hvordan det skal se ud i morgen.

Om spillerne spiller baseret på fortidens meritter:
- Meritokrati, ja, men der skal også være plads til at tage hensyn til den aktuelle situation – ikke til spillerens navn, men til hans form og tilstand. Man skal også vide, hvordan man bedst hjælper en bestemt spiller. Når nogle spillere ikke præsterer godt, findes der forskellige strategier til at hjælpe dem med at forbedre sig. Én mulighed er rent meritokrati: Hvis du ikke præsterer godt, ryger du ud af holdet. Men rent meritokrati indebærer også risici. Nogle spillere har brug for mere tid til at finde tilbage til deres normale niveau. Måske tænker I på Vinícius. Jeg gemmer mig ikke bag noget. Det, der gør mig ked af det, er, at jeg kan se, at han gerne vil have det godt, gerne vil være den spiller, der vinder kampe og titler og gør forskellen. Det gør ondt på mig at mærke den smerte, han føler, når han er en fantastisk fyr, der arbejder hårdt for at finde tilbage til sit bedste niveau.

Log-på for at kommentere

Seneste artikler...